Se till att värdesätta ditt sociala kapital

Milqias Habte är övertygad om att du kan lyckas med ditt ideella engagemang genom att satsa på något som du tycker är kul och är bra på.

Efter att ha arbetat ideellt och med socialt arbete i cirka sex år med allt från kultur, sport och CSR (Corporate Social Responsibility) studerar 22-åriga Milqias idag till socialpedagog och arbetar på Fryshuset som operativt ansvarig för Tillväxt i Järva samt projektledare för Selfmade i Järva.

Det sociala kapitalet

– Ett socialt kapital är värdet av dina relationer, ditt rykte och ditt varumärke. Det kan många gånger vara mer värt än ett finansiellt kapital, säger Milqias.

Exempel: När du är i behov av finansiering för ett projekt du vill utföra är det den mängd förtroende som finansiären har för dig eller din organisation som utgör hur stort beloppet kommer att vara. Vid projektslut är det sen ditt resultat och värdet av ditt arbete och den relation som bildats som kommer att vara avgörande för om projektet ska få ytterligare finansiering. Ett litet tips för nya organisationer är därför att försöka bilda partnerskap med redan etablerade grupper som har starkt varumärke och starkt nätverk.

Varför engagerade du dig ideellt?

– I början såg jag inte de aktiviteter eller projekt som jag gjorde som att arbeta ideellt. Det begreppet fanns knappt i mitt vokabulär på den tiden och var någonting som kom senare till mig.

För Milqias handlade det mest om att skapa något som skulle döda tid och skapa minnen för honom och hans vänner från området.

Milqias Habte har arbetat ideellt under många år Milqias Habte.

– Jag hade mer eller mindre hoppat av gymnasiet så jag ville egentligen mest bara göra något konstruktivt med min tid. Så runt hösten 2015 efter några mindre evenemang skapade jag organisationen NY-STAD3N och började arbeta ideellt.

Det första projektet som drevs var Copa Maestro, en serie spontana fotbollscuper där vinsten var en välförtjänt utlandsresa. Genom åren åkte de till Rom, Barcelona och Paris och kollade på stora fotbollsmatcher och besökte ländernas kultursevärdheter.

– Det var sjukt roligt och erfarenheten som jag samlade på mig under de två åren fick mig att inse att det här kunde implementeras på större skalor. Jag började lägga fram ideér för hur verksamheten skulle kunna växa. Senare kom evenemang som VÄSTERORTS Block Party och partnerskap med olika företag som vi skapade en konsultverksamhet med, berättar Milqias.

Det är viktigt att veta att utmaningarna aldrig tar slut.

Lärdomar

– Man brukar säga att det blir svårt att leda andra om du inte kan leda dig själv. Det har varit en av de största lärdomarna från mitt ideella engagemang.

Därför har det varit viktigt för Milqias att lära känna sig själv och sina brister men också kunna se andra människors styrkor. Genom att arbeta tillsammans skapas förutsättningar för att nå målen. Han lyfter återigen betydelsen av att bygga sig ett kontaktnätverk.

– Pengar är viktigt i livet men du sover om du inte värdesätter ditt sociala kapital mer.

Utmaningar

– Det är viktigt att veta att utmaningarna aldrig tar slut. Oftast blir de svårare än de föregående. När jag först arbetade ideellt så var nog den största utmaningen att fixa partners och få finansiering. Men idag är de bitarna lite enklare och då blir utmaningarna annorlunda. Nu är det mer hållbarhetsaspekten av att arbeta ideellt och hur man kan göra för att fler kan arbeta socialt utan att behöva söka annat arbete vid sidan av.

Huvudsaken är att du alltid har en planering och har tänkt igenom ditt agerande vid enklare och svårare tider. Det är då du får en balanserad framgång, avslutar Milqias.

Milqias tre bästa tips:

  • Försök att utgå från din spetskompetens. Vad är du bra på? Finns det något du tycker om att göra? Vad söker andra din hjälp för? De saker som du kan säga passar in i följande frågor är alla talanger du besitter, vissa nog starkare än andra. Välj ut den som du skulle vilja arbeta på och testa dig fram. Du kanske inte blir belönad för ditt arbete till en början och därför är det viktigt att du gör något som du tycker om och har lätt för.
  • Hur? Det handlar nödvändigtvis inte om vad du säger utan mer om hur du säger det. Det är viktigt att tänka på, för någonstans vill alla människor ha det bättre. Att du går på ett möte och säger att du ska förbättra villkor för människor i förorten är inte det som folk lyssnar till. Det är främst hur du säger det och hur du ska göra det som dikterar din framgång.
  • Sälj! Det är viktigt att träna på hur du ska sälja ditt projekt. De flesta projekt kan inte existera utan en finansiell uppbackning. Bra steg är att till exempel tänka ut en hisspitch (så kort och enkel beskrivning att du hinner förklara den för någon under en hissfärd), för du vet aldrig när du kan behöva pitcha för någon. Och ha en nedskriven påverkansplan/onepager som du skrivit i förhand som du kan skicka ifall någon skulle behöva veta mer om projektet. Att vara förberedd är bland de viktigaste grejerna i gamet.

Webb: Selfmade